Παρασκευή, 7 Φεβρουαρίου 2014

"...και με πλατιά νύχια"!


 

Σύμφωνα με μια αρχαία ανέκδοτη ιστορία, κάποτε ο Πλάτωνας κατέληξε επιτέλους στον ορισμό "τι είναι ο άνθρωπος" απαντώντας ως εξής: "είναι ένα δίποδο ζώο χωρίς φτερά".
Αυτόν τον ορισμό έδειχνε να τον αποδέχεται η τότε κοινωνία.
Ο ανεπανάληπτος Διογένης, όμως, όταν το έμαθε, θέλοντας να ειρωνευτεί τη ρηχότητα του ορισμού αυτού, πήρε έναν κόκκορα, του μάδησε τα φτερά και τον παρουσίασε στη σχολή του Πλάτωνα λέγοντας: "ορίστε, δίποδο ζώο χωρίς φτερά! αυτός είναι ο άνθρωπος του Πλάτωνα!"
Ο Πλάτων και η λοιπή φιλοσοφική γραφειοκρατία της εποχής, αντιλαμβανόμενοι το κενό στον ορισμό τους, αντέδρασαν ακαριαία.
Αντί, όμως να αναλογιστούν πού βρισκόταν το λάθος στο σκεπτικό, αυτοί απλώς προσέθεσαν στον ορισμό: "δίποδο ζώο, χωρίς φτερά και με πλατιά νύχια"...

Αυτή η πλατωνική νοοτροπία διαπερνά τους περισσότερους ημών και σήμερα.
Βρίσκουμε την "αλήθεια" μας, καμαρώνουμε σα γύφτικο σκεπάρνι, λες και τετραγωνίσαμε τον κύκλο, και επαναπαυόμαστε στη βεβαιότητα της απόλυτης αλήθειας μας.
Κι όταν έρθει κάποιος ενοχλητικός και με τη στραβομάρα και τη γρουσουζιά του τολμήσει να ταρακουνήσει λιγάκι τις βεβαιότητές μας, τον παίρνουμε στο κυνήγι.
Κι αν, παρ' ελπίδα, μετά τη βίαιη εκδίωξη, αναρωτηθούμε μήπως τυχόν υπήρχε και καμιά μικρή, τοσοδούλα ατέλεια στο σκεπτικό μας, τότε μπαινοβγάζουμε ένα filioque και θαρρούμε πως ξεμπερδέψαμε!
Ή έστω μ' ένα "...και με πλατιά νύχια"!

Έτσι, εκδιώκουμε τους ενοχλητικούς, πιστεύοντας πια πως ξεμπερδέψαμε από τις παράξενες αλήθειες τους.
Και νομίζουμε πως τους νικήσαμε.
Μα, καλύτερα ας έχουμε υπ' όψιν μας την απάντηση του Διογένη όταν οι Αθηναίοι τον κορόιδευαν επειδή οι συμπατριώτες του τόν είχαν εξορίσει από την πατρίδα του, τη Σινώπη:
"Δε με εξόρισαν αυτοί! Εγώ τους καταδίκασα να μείνουν για πάντα εκεί!"

9 σχόλια:

  1. Καλημέρα!
    Όμορφο θεμα εθιξες σημερα με ωραια παραδειγματα.
    Συνοψιζω λοιπον τα οσα μου ηρθαν στο μυαλο κατα την αναγνωση και στα αφηνω εδω:

    "είναι ένα δίποδο ζώο χωρίς φτερά". και τα σκυλια, οι γατες, τα ψαρια, τα φιδια και πολλα αλλα τι ειναι;;; ποσο λαθος το σκεπτικο του...

    "ορίστε, δίποδο ζώο χωρίς φτερά! αυτός είναι ο άνθρωπος του Πλάτωνα!" τις φτερουγες του κοτοπουλου τις εννοουσαν φτερα; μα δεν ειναι το ιδιο. για μενα φτερο παραπεμπει καθε αυτου στο πεταω.

    "δίποδο ζώο, χωρίς φτερά και με πλατιά νύχια"... χαχαχα σε αυτο το σημειο γελασα γιατι το εφεραν και παλι στα μετρα τους.

    " Κι όταν έρθει κάποιος ενοχλητικός και με τη στραβομάρα και τη γρουσουζιά του τολμήσει να ταρακουνήσει λιγάκι τις βεβαιότητές μας, τον παίρνουμε στο κυνήγι."
    Μμμμμ, δε νομιζω πως τον παιρνουμε στο κυνηγι. Αντιθετα επειδη εκεινος δε μας επεισε και ηθελε παρα πολυ να μας πεισει οδηγειτε σε αυτο το συμπερασμα απο αμυνα. Τις περισσοτερες τουλαχιστον φορες.

    "Δε με εξόρισαν αυτοί! Εγώ τους καταδίκασα να μείνουν για πάντα εκεί!"
    Τελειο! Αλλα και πολυ αλαζονικο συναμα!

    Καλη συνεχεια φιλε μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. * οπως καταλαβες το διποδο δε με πτοησε καθολου, για μενα δεν υπαρχουν διποδα ζωα, υπαρχουν μονο ζωα. Και εκει φυσικα ανηκουμε και εμεις. Ξεχασα να το βαλω επανω...

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα.
      Θα μπορούσε κανείς να προσθέσει και το αίνιγμα της Σφίγγας, που παρουσίαζε τον άνθρωπο να μην είναι καν δίποδος, αλλά και τρίποδος και τετράποδος!
      Με λίγα λόγια, η προσπάθεια ορισμού της ύπαρξης του ανθρώπου βάσει μορφολογικών στοιχείων οδηγεί σε αδιεξόδα.
      Διότι κάποιον που ακρωτηριάζεται, θα έπρεπε να τον... εξαιρέσουμε από το ανθρώπινο γένος!

      Διαγραφή
  2. Διάβασα ένα ωραία χθες.
    Δεν είναι ο Αριστοφάνης επίκαιρος, είναι που είμαστε εμείς μετά από τόσα χρόνια ακόμα μαλάκες.
    Καλημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλόοο!
      Μου θυμίζει αυτό που λένε πως, αν κάποιος σε κοροϊδέψει μαι φορά, φταίει εκείνος. Αν σε κοροϊδέψει και δεύτερη φορά, φταις εσύ!

      Διαγραφή
  3. Επειδή δεν κατάλαβα που το πας, δεν μας λες και την αφορμή για να γράψεις τα παραπάνω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε, κλασικά! Δεν ξέρεις τώρα; Πολιτικο-ιστορικές κοκορομαχίες με γνωστούς και φίλους...

      Διαγραφή
  4. Θα απαντήσω στα γραφόμενά σου μέσα από σκέψεις και ρήσεις του Ηράκλειτου, που με εκφράζουν απόλυτα.
    Σε όλους τους ανθρώπους τους δόθηκε η δυνατότητα να ασκούν την αυτογνωσία και είναι δείγμα αληθινής σοφίας να ομολογεί και να ακολουθεί ο καθένας μας την αλήθεια με απλό και φυσικό τρόπο.
    Να ζει με σωφροσύνη και απλότητα είναι η μέγιστη αρετή.
    «Οι πνευματικά ανεπτυγμένοι άνθρωποι δεν ομαδοποιούνται, δεν πειθαρχούν σε ομάδα». Ίσως τους εξορίζουν, διότι δεν τους κατανοούν!
    « Ενώ όλοι έχουν γεννηθεί να σκέπτονται, λίγοι είναι εκείνοι που το κατορθώνουν, μιας κι οι περισσότεροι βολεύονται μέσα στην ασφάλεια που τους προσφέρει η ομάδα κι αρνούνται να αρθούν πάνω από τις μεροληπτικές τους θέσεις, και να φθάσουν είς την φιλοσοφικήν γνώσιν».

    Όσο για τα λόγια του Διογένη προς τους Αθηναίους, δείχνουν επιφανειακά μια κάποια αλαζονεία, όμως εκείνος που δε βολεύεται με την ασφάλεια της ομάδας, που ακολουθεί την αλήθεια μέσα από το ταξίδι της αυτογνωσίας και αφήνει το πνεύμα του ανοιχτό έχει κατά κάποιο τρόπο τη δυνατότητα στα χέρια του να είναι κοντά στους άλλους ή μακριά τους. Με όποιο κόστος και έχοντας τη γνώση αυτού.
    Έχει την επιλογή, ενώ οι υπόλοιποι δεν γνωρίζουν καν ότι την έχουν…
    Η δυνατότητα της επιλογής είναι αυτή που οδηγεί στη δύναμη και την ελευθερία τον άνθρωπο, να ζει τη ζωή του όπως επιθυμεί.
    Αυτά όλα σε προσωπικό (πρώτα απ’ όλα), κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο!

    Μεγάλο θέμα έπιασες, Γαλάτη μου και λυπάμαι που είχε μικρή ανταπόκριση!
    Γλαύκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η σκέψη είναι επικίνδυνο πράγμα.
      Αν άρχιζαν να σκέφτονται οι πολλοί, θα διαλύονταν οι κοινωνίες.
      Διότι όποιος σκέφτεται εξουσιάζει.

      Διαγραφή